Radzi, tiga yang lain angkat sumpah Senator

Menteri Pendidikan Datuk Dr Radzi Jidin hari ini mengangkat sumpah Ahli Dewan Negara setelah khidmatnya sebagai Senator dilanjutkan tiga tahun lagi sehingga 16 Julai 2024.

Turut mengangkat sumpah adalah dua pemimpin Bersatu, Datuk John Ambrose dan Datuk Bobbey Suan Ah Fang. Seorang lagi adalah wakil Gerakan Datuk Teo Eng Tee.

Bobbey adalah lantikan baharu setelah dicadangkan Dewan Undangan Negeri (DUN) Sabah.

Mereka mengangkat sumpah di hadapan Yan Dipertua Dewan Negara, Tan Sri Rais Yatim.

Radzi yang juga Menteri Pendidikan, pertama kali dilantik sebagai Senator pada 17 Julai 2018 dan khidmatnya tamat pada Jumaat lalu.

Naib Presiden Bersatu itu pernah bertanding merebut kerusi Parlimen Ketereh pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14) pada tahun 2018 mewakili Pakatan Harapan (PH), namun tewas kepada calon Barisan Nasional (BN) dari UMNO, Tan Sri Annuar Musa.

Susulan kemenangan PH dalam PRU-14, Radzi dilantik sebagai Senator untuk diangkat sebagai Timbalan Menteri Hal Ehwal Ekonomi, sebelum dilantik sebagai Menteri Kanan Pendidikan di bawah pentadbiran kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Sementara itu, pelantikan John berkuat kuasa pada 16 Januari lalu, manakala lantikan Eng Tee bermula hari ini dan lantikan Bobbey pula berkuat kuasa 5 Januari lalu.

Rais dalam ucapannya berkata, pelantikan itu yang diperkenan Yang di-Pertuan Agong, memberi peluang baharu untuk mereka menabur bakti dan sumbangan kepada bangsa serta negara.

BERITA BERKAIT
POPULAR