Allah pilih saya urus situasi paling sukar rakyat, negara: Muhyiddin

October 31, 2022 · Politik

Tan Sri Muhyiddin Yassin yakin dan percaya Allah memilihnya menjadi Perdana Menteri (PM) kelapan pada 2020 lalu untuk menangani situasi paling sukar pernah dihadapi rakyat dan negara, khususnya berkaitan pandemik Covid-19 dan ekonomi.

Beliau sendiri tidak pernah bermimpi untuk menjadi PM dan tidak melakukan perancangan untuk menduduki jawatan nombor satu negara itu sebelum ini, terutama ketika berada di dalam UMNO.

“Kalau UMNO siapa nak jadi presiden lepas tu jadi Perdana Menteri… saya duduk kat situ dulu kan… saya tahu… atau pun membuat satu pelan… tidak ada…

“… yang lepas kalau dah kata, Allah takdirkan jadi maka jadi lah… atas sebab mungkin kerana Dia hantar saya… untuk menguruskan satu situasi yang sukar… lepas selesai… boleh berehat,” katanya merujuk kepada ayat 137 surah Al-Baqarah yang bermaksud “Dan bila Dia berkehendak (untuk menciptakan) sesuatu, maka (cukuplah) Dia hanya mengatakan kepadanya: “Jadilah”, maka jadilah ia.”

Untuk rekod, Muhyiddin mengangkat sumpah sebagai PM kelapan pada 1 Mac 2020, setelah Tun Dr Mahathir Mohamad yang menjadi PM kali kedua pada 2018 meletak jawatan.

Ketika itu, Muhyiddin berdepan cabaran paling besar dalam sejarah seorang PM Malaysia apabila perlu menguruskan wabak Covid-19, yang turut melanda seluruh dunia. Wabak itu juga menjejaskan ekonomi negara.

Beliau terpaksa membuat beberapa keputusan sukar, termasuk menutup sempadan negara dan mengenakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) yang menghalang rakyat untuk keluar bekerja dan mencari rezeki.

Baginya, nyawa rakyat lebih penting, namun pada masa sama kerajaan pimpinan beliau tidak melupakan kesusahan rakyat, sebaliknya memberi bantuan wang tunai serta bakul makanan bernilai ratusan bilion ringgit.

Mengulas lanjut dalam temu bual eksklusif bersama Utusan TV, Muhyiddin yang juga Pengerusi Perikatan Nasional (PN) berkata dalam soal masa depan negara, banyak sebab dan keperluan yang mesti dilakukannya, khususnya dalam usaha memulihkan ekonomi.

Muhyiddin yang diletakkan sebagai calon PM sekiranya PN memenangi PRU-15 pada 19 November depan berkata, negara memerlukan anjakan besar untuk keluar daripada kemelut ekonomi yang kritikal.

“Saya tidak mahu pertikai keupayaan rakan-rakan sebelah sana, siapa bakal calon Perdana Menteri.

“Tidak adil untuk saya katakan Anwar (Datuk Seri Anwar Ibrahim) tidak layak, Zahid (Datuk Seri Dr Ahmad Zahid Hamidi) tidak layak, Ismail Sabri (Datuk Seri Ismail Sabri Yaakob) tidak layak…. mereka layak

“Namun bagaimana mereka mahu menyelesaikan masalah? Seberapa pantas anda selesaikan? Lima tahun? Tak mungkin. Paling lama kita ada kira-kira dua tahun… boleh anda lakukan.

“Dan yang keduanya adakan anda tahu berkaitan kedudukan kewangan kerajaan… nak buat… duit kat mana… nak curi macam 1MDB?… jangan… berdosa besar… (jadi) bagaimana?” katanya.

“Jadi kita mesti tahu dasar fiskal kerajaan, kewangan negara, bagaimana perolehan kerajaan dihasilkan… apa yang perlu dilakukan untuk mempercepatkan pemulihan ekonomi….

“Saya sudah melalui banyak pilihan raya… dulu memang dilaung-laungkan BN menang… BN menang… tapi kali ini (dalam keadaan negara sekarang) jika BN menang, negara akan merudum jatuh,” katanya.

Malaysia Memilih
Semak keputusan PRU15
Berita berkaitan
Kit Siang bimbang ‘gelombang hijau’ akan menjadikan Malaysia negara Islam sebelum PRU-17
11 jam lalu· Politik
Bukan RM600 bilion, SPRM sahkan terima butiran daripada MoF untuk siasatan
17 jam lalu· Isu semasa
Azeez Rahim dibebaskan terus selepas dua minggu kerajaan ‘hoi ya hoi’ memerintah
21 jam lalu· Isu semasa
Saya cuba padam rumah yang sedang terbakar, kata Annuar Musa
22 jam lalu· Politik
Popular
Kit Siang bimbang ‘gelombang hijau’ akan menjadikan Malaysia negara Islam sebelum PRU-17
December 9, 2022
Naib Ketua Pemuda UMNO tegur pemimpin BN masih tak sedar diri
December 9, 2022
‘Syaitan’ disisi DAP membisu
December 9, 2022
Kenapa Anwar tak tegur tauke telur, simen rapat PH-DAP? Wan Saiful
December 9, 2022
Lagi Politik terkini
Naib Ketua Pemuda UMNO tegur pemimpin BN masih tak sedar diri
13 jam lalu · Politik
‘Syaitan’ disisi DAP membisu
14 jam lalu · Politik
PRU Padang Serai: Cina marah PH lantik kluster mahkamah ke Kabinet
16 jam lalu · Politik
Kenapa Anwar tak tegur tauke telur, simen rapat PH-DAP? Wan Saiful
17 jam lalu · Politik
Annuar Musa antara Ketua Bahagian dipecat UMNO, selain dua Ketua Wanita
22 jam lalu · Politik
Video / Foto
[VIDEO] Annuar Musa, 2 pemimpin wanita sah dipecat dari UMNO
15 jam lalu
[VIDEO] Isu kemiskinan pesawah, aktiviti kartel padi perlu perhatian kerajaan pusat
16 jam lalu

Agenda Daily

Berita tepat dan menyeluruh.

Umum

Tentang kami

Hubungi kami

Penafian

Sosial media

Facebook

Twitter

Youtube

Instagram

TikTok