Nusantara telah menjadi medan turun naiknya pengaruh sesuatu agama yang dianuti oleh penduduk dunia. Ada yang bertanya kenapa Rumpun Melayu Nusantara ramai menganuti agama Islam yang berasal dari “padang pasir” tempat unta membiak tersebut?
Untuk memahaminya perlulah kita meneliti sejarah secara berlapang dada. Nenek moyang Rumpun Melayu di zaman pra Srivijaya rata-ratanya menganuti kepercayaan Hinduisme di mana majoritinya menjadi pengikut Dewa Shiva dan Vishnu.
Ia bercampur aduk dengan kepercayaan memuja elemen-elemen alam semulajadi di sesuatu tempat tersebut menjadikan Rumpun Melayu ketika itu antara komuniti manusia yang cukup kuat perasaan kerohaniannya.
Antara kerajaan-kerajaan Hindu Rumpun Melayu di zaman pra empayar Srivijaya ialah Tambralinga yang berpusat di Ligor (kini dalam Thailand), kerajaan Kalingga di Jawa Tengah, kerajaan Kutai di Timur Kalimantan, kerajaan Zamin Turan di Kedah oleh Merong Mahawangsa, kerajaan Gangga Nagara di Beruas, Perak dan kerajaan Chih Tu (Tanah Merah) di Kelantan.
Raja Melayu ketika itu dianggap sebagai wakil dewa di bumi. Ajaran Hindu dipercayai dibawa oleh para pedagang dari Benua Kecil India, secara spesifiknya oleh etnik Kalinga dari Odisha bersama tulisan Pallava dan bahasa Sanskrit yang kelak memperkayakan perkembangan Bahasa Melayu Kuno.
Mereka inilah yang digelar sebagai “Keling” oleh nenek moyang Rumpun Melayu. Hingga ke hari ini, masyarakat Hindu di wilayah Odisha, pantai timur India menyambut perayaan Bali Yatra sempena pelayaran nenek moyang mereka ke Pulau Bali membawa agama Hindu dalam misi perdagangan mereka ke Nusantara.
Lalu tibalah era di mana empayar Srivijaya terbentuk di Nusantara dalam abad ke-7 oleh Dapunta Hyang Sri Jayanasa selaku Maharaja Srivijaya yang pertama.
Pada awalnya para pemerintah empayar ini menganuti agama Hindu. Kemudiannya apabila mereka berhubungan dengan keluarga Diraja Sailendra di Jawa Tengah yang dipercayai berasal dari keturunan empayar Funan di IndoChina mengikut pendapat pengkaji sejarah dari Perancis bernama Coedes (1934), maka sedikit demi sedikit pengaruh agama Buddha aliran Mahayana menyerap ke dalam empayar Srivijaya sehingga ia dikembangkan lagi menjadi agama Buddha aliran Vajrayana anutan empayar tersebut.
Pada abad ke-9, candi Borobudur telah dibina oleh Dinasti Sailendra yang ketika itu berkuasa dalam empayar Srivijaya di Jawa Tengah. Ia merupakan infrastruktur keagamaan (Buddha Mahayana) yang terbesar di dunia.
Jauh lebih besar dari candi Lembah Bujang di Kedah atau dibandingkan dengan kompleks Kuil Hindu Prambanan zaman Dinasti Sanjaya di kota Jogjakarta. Malah kawasannya lebih luas dari Kota Angkor Wat Empayar Khmer di Kemboja. Begitu hebatnya binaan Rumpun Melayu Dinasti Sailendra zaman Srivijaya ketika itu.
Namun kehebatan Srivajaya mengundang pencerobohan kuasa asing apabila armada Empayar Tamil Chola dari Selatan India menyerang pusat-pusat Empayar Srivijaya tersebut terutamanya Kedah. Lantas melumpuhkan kekuasaan Srivijaya serta pengaruh agama Buddha di Nusantara secara beransur-ansur seiringan dengan hadirnya agama Islam ke rantau ini pada zaman Khilafah Umayyah di Timur Tengah.
Pencerobohan Empayar Tamil Chola terhadap Dunia Melayu Nusantara pada tahun 1025 merupakan detik sejarah apabila kerajaan yang terkenal dengan agama Hindu dari Benua Kecil India telah memusuhi Srivijaya yang merupakan empayar maritim berasaskan agama Buddha yang turut tergolong dalam kategori agama jenis “Dharma” sama seperti Hindu kerana mempunyai asal-usul yang saling berkait.
Sungguhpun perseteruan itu mungkin bersifat politik atau persaingan kuasa semata-mata namun konflik berdarah tersebut telah menyebabkan Rumpun Melayu Nusantara tidak lagi mempunyai hubungan rapat dengan mana-mana kerajaan dari Benua Kecil India seperti sebelumnya kecuali beberapa proksi Chola di Kedah dan utara persisiran Sumatera.
Pengaruh kebudayaan dan kepercayaan yang berasal dari Benua Kecil India terhadap Rumpun Melayu terutamanya di Semenanjung Tanah Melayu makin terhakis apabila Empayar Langkasuka di zaman Dinasti Chermin yang ketika itu berpusat di Kelantan-Patani yang muncul setelah keruntuhan Empayar Srivijaya telah menghadapi serangan demi serangan dari arah utara Segenting Kra oleh satu lagi kuasa asing yang berpaksikan agama jenis Dharma iaitu Empayar Sukothai.
Ia merupakan kerajaan dari etnik Thai yang beragama Buddha aliran Theravada dari kawasan yang dikenali sebagai Siam. Ligor merupakan antara kota kerajaan Melayu yang terawal jatuh ke tangan etnik Thai dalam misi penjajahan bangsa tersebut untuk menakluki Dunia Melayu Nusantara di zaman pasca Srivijaya.
Tatkala melihatkan pertalian agama jenis Dharma tidak lagi boleh memberikan keselamatan atau perlindungan dalam hubungan diplomatik antara Rumpun Melayu dengan bangsa-bangsa asing di perbatasan Nusantara, diperhebatkan lagi dengan ketelusan akhlak para pedagang Muslim yang hadir berniaga secara adil dan usaha dakwah yang bijaksana, maka Islam menjadi agama pilihan yang makin popular terutama di zaman Empayar Melayu Melaka. Tamadun Islam dari Timur Tengah dilihat maju dari segi pencapaian teknologi malah penerimaan Islam oleh Raja-Raja Rumpun Melayu ketika itu menjadi faktor kaum pribumi memeluk Islam beramai-ramai. Majapahit merupakan empayar Rumpun Melayu (Jawa) di Nusantara yang terakhir berakidah agama jenis Dharma iaitu Hindu.
Satu persatu kerajaan Rumpun Melayu di rantau Asia Tenggara menjadi kerajaan Islam sehingga ke Kepulauan Sulu di Filipina dan Makassar di selatan Pulau Sulawesi.
Hanya sebilangan kecil sahaja kerajaan Rumpun Melayu yang kekal menganuti agama jenis Dharma seperti Hindu contohnya di Pulau Bali atau masih mengamalkan kepercayaan animisme di kawasan pedalaman jauh dari persisiran pantai sekitar Nusantara menjelang abad ke-16.
Kedatangan penjajah Barat seperti Portugis, Belanda dan Inggeris tidak berjaya memurtadkan majoriti Rumpun Melayu Nusantara kepada agama Kristian kerana kehadiran “orang putih” secara biadab serta kelicikan bangsa itu memanipulasi persengketaan dalaman kerajaan-kerajaan Nusantara akhirnya memberi imej buruk terhadap kepercayaan yang dianuti oleh penjajah Barat tersebut.
Kristian hanya berjaya dikembangkan secara berleluasa di Filipina di zaman penjajahan Empayar Sepanyol yang ketika itu cukup agresif dengan polisi “Inquisition” terhadap para pribumi koloni jajahannya.
Dr. Muhammad Faiz Bin Na’aman
Ahli Majlis Pimpinan Tertinggi
Parti Pribumi Bersatu Malaysia
22 Mac 2021