Memalukan bila Pemuda PH ajar rakyat menyerah kalah sebelum bertempur

Mendalam sungguh bidasan Ahli Parlimen Bachok, Nik Mohamad Abduh Nik Mat terhadap pemimpin Pakatan Harapan (PH), khusus kepada Ketua Pemudanya.

Apa yang dikatakan oleh Nik Abduh itu sebenarnya itulah yang diajarkan Islam. Berdepan dengan masalah negara, negeri, daerah, kampung, hatta dalam rumah sendiri – angkat tangan mohon doa pertolongan Allah kerana kita telah berusaha.

Kemudian selepas itu berdoa dan akhir sekali tawakal kepada Allah. Bukannya ajar orang ramai untuk terus mengalah dan menyalah anggap perbuatan baik sehingga menjadi dipandang serong.

Tujuan asal letak bendera putih depan rumah untuk memberitahu kesusahan dialami oleh keluarga berkaitan. Bolehlah jiran-jiran yang takut keluar rumah sekarang ini kerana Covid-19 tahu kesusahan dan hulurkan bantuan segera apa yang perlu.

Tanggungjawab jiran juga untuk memberi bantuan. Kalau buat tak tahu kesusahan jiran, tunggulah di akhirat nanti. Jawablah dalam senarai panjang sejauh mata memandang di Masyar kelak.

Dan satu lagi! Pasang bendera putih di pagar rumah tu siapa-siapa pun boleh letak, kemudian ambil gambar. Boleh jadi juga puak-puak blok pembangkang yang letak dan ambil gambar kemudian kirim dalam media sosial untuk jadikan isu.

Aduh, pelik betul rasanya puak-puak ini. Fikir singkat. Macamlah rakyat tak boleh baca cara politik mereka. Macam mana lah nak jadi pemimpin masa depan. Memalukan anak bangsa. Sebab itu pemimpin mereka Anwar Ibrahim masih jadi ‘PM tepi’.

Anwar Ibrahim

Itu nasib lah letak bendera putih. Kalau letak bendera merah separuh tiang, atau ikat kain merah di tiang rumah, pasti lagi cepat dapat bantuan. Maaf! Hanya pihak tertentu dan keadaan tertentu sahaja buat macam ni dan difahami pula oleh orang tertentu.

Hari ini Ketua Pemuda PH Shazni Munir Mohd kata kempen bendera putih adalah bukti kerajaan Perikatan Nasional (PN) gagal menjaga kebajikan rakyat ketika Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

Itu sajakah yang mampu difikirkan oleh pemuda-pemuda PH, setelah kerajaan PN mengumumkan lagi bantuan kepada rakyat berjumlah RM150 bilion semalam?

Sebaliknya, Nik Abduh menasihatkan kita semua supaya mengangkat tangan berdoa memohon pertolongan Allah SWT, bukannya angkat bendera putih.

“Angkat tangan berdoa kepada-Nya. Itulah bendera kekuatan dan optimis dalam ujian kehidupan. Jangan angkat kekalahan menghadapi ujian dengan mengajar rakyat mengangkat bendera putih,” tegas Nik Abduh.

Tuduhan Shazni kononnya kerajaan PN mencari pelbagai alasan untuk mengekalkan kuasa adalah satu lawak jenaka. Siapa yang tergila-gilakan kuasa? Siapa yang gilakan sangat kerusi Perdana Menteri tu?

Tok Akhi
Pemerhati politik kampung

p/s
Kerusi pun dah rosak tunggu Anwar Ibrahim.

Tulisan ini adalah pandangan peribadi penulis dan tidak semestinya menggambarkan pendirian Agenda Daily. Segala risiko akibat penyiaran artikel ini menjadi tanggungjawab penulis sendiri.