Jangan sembunyikan kes buli

May 14, 2022 · Isu semasa

Seorang netizen di Facebook yang mendakwa sebagai mangsa buli, menceritakan nasibnya yang menyamai nasib si ‘adik berbaju merah’, mangsa buli di sebuah sekolah berasrama penuh di Perak.

Dalam perkongsiannya, dia berkata, di asrama ini banyak ‘anak-anak iblis’.

“Aku sedih tengok nasib budak baju merah yang viral tu, dia senasib dengan aku. Tapi aku bukan kena pukul dengan basuh baju, ada sehari tu pembuli lilit kemaluan aku dengan benang dan mereka ikat kat kipas.

“Tangan dua-dua kena ikat. Berpusing aku lari, sampai satu tahap mereka buka kipas level 3 aku kena lari laju-laju, bila aku penat nak lari habis putus benang tu. Luka kulit bawah aku,” ceritanya.

Ceritanya, dia ingat ada tiga orang yang membulinya itu sampai ke hari ini.

“Aku takkan maafkan korang sampai hari kebangkitan, kat dunia mungkin kau lepas tapi tunggu kat akhirat. Mana-mana mak bapak yang hantar anak-anak kat asrama tu selalu la call tanya khabar anak, kadang mereka ni takut nak bagitau,” katanya.

Keadaan ini menimbulkan persoalan mengenai mengapa kejadian ini tidak pernah selesai? Ini kerana, pada setiap tahun, pasti ada kes-kes baharu yang berlaku sehingga ada yang membawa kematian.

Pakar Psikologi, Universiti SEGi, Profesor Datin Dr. Mariani Md. Nor berkata, beliau tidak menolak kemungkinan ia berlaku disebabkan pengaruh budaya orientasi di sekolah atau institusi pengajian tinggi yang diamalkan oleh pelajar.

“Aktiviti orientasi tidak salah. Apa yang menjadi kesalahan adalah ada pelajar yang melaksanakannya secara bersendiri tanpa pengawasan guru atau warden, sekali gus menyebabkan mereka melakukan perbuatan yang mencederakan mangsa buli.

“Mereka mengherdik pelajar junior bagi memastikan para pelajar itu menghormati kumpulan senior selain mahu me­nunjukkan ‘kuasa’ atau ‘kekuatan’ masing-masing,” ujarnya.

Menurut Mariani, terdapat beberapa pihak yang menganggap buli sebagai amalan biasa yang dilakukan untuk mendewasakan atau menjadikan seseorang pelajar berjiwa kental.

“Ini yang menjadi masalah kerana banyak kes buli disembunyikan kerana ia dianggap bukan satu kejadian buli atau lebih buruk lagi, ada pihak-pihak yang mahu menjaga nama baik institusi terlibat,” tambahnya.

Menurut data Kementerian Kesihatan pada 2019, satu dalam enam remaja merupakan mang­sa kes buli dengan banyak kes berlaku dalam kalangan remaja tingkatan satu dan kemudiannya akan berkurangan apabila usia mereka meningkat.

Ini menunjukkan bahawa kes buli bagaikan satu kitaran yang mana ada mangsa buli dibuli di­sebabkan alasan yang tertentu.

Apabila mangsa semakin meningkat usia, mereka berkemungkinan membuli pula pelajar yang lain kerana mahu membalas dendam.

Ini diburukkan lagi de­ngan sikap ibu bapa yang tidak mengambil peduli mengenai hal anak-anak atau menunjukkan contoh yang tidak baik di rumah dengan mengasari serta memukul anak sehingga menyebabkan anak memberontak.

“Justeru, ibu bapa perlu menjadi contoh yang baik dengan menunjukkan keperibadian yang baik agar anak-anak tidak membesar menjadi individu yang suka memberontak dan melepaskan kemarahan terhadap orang lain,” kata Mariani.

Malaysia Memilih
Semak keputusan PRU15
Berita berkaitan
KPM ambil langkah tangani nasib guru besar, rundingan capai persetujuan: Radzi
September 29, 2022· Isu semasa
KPM jalin kerjasama dengan kumpulan pelbagai latar belakang, kata Radzi
September 24, 2022· Isu semasa
Bajet 2023: KPM harap kadar baharu RMT bantu pelajar susah dipertimbang
September 23, 2022· Isu semasa
KPM rujuk dengan SPR berhubung takimat pilihan raya kepada guru
September 15, 2022· Isu semasa
Popular
Bos Mydin jawab idea import telur dicadang Mat Sabu tak masuk akal
December 8, 2022
Tuduhan seleweng dana, SPRM mohon bantuan pihak buat dakwaan cari bukti
December 8, 2022
Satu lagi nama kementerian ditukar oleh kerajaan campuran baharu
December 8, 2022
Tiada apa nak disorokkan, kata Tengku Zafrul
December 8, 2022
Lagi Isu semasa terkini
MetMalaysia keluar amaran hujan lebat tahap bahaya di Kelantan, Terengganu
21 minit lalu · Isu semasa
Azeez Rahim dibebaskan terus selepas dua minggu kerajaan ‘hoi ya hoi’ memerintah
48 minit lalu · Isu semasa
1,616 kes baharu, empat kematian
4 jam lalu · Isu semasa
PN sedia berdepan PRN serentak di enam negeri: Tuan Ibrahim
16 jam lalu · Isu semasa
1MDB: Saksi beritahu Jho Low sering jemput ke pangsapuri peribadi
17 jam lalu · Isu semasa
Video / Foto
[VIDEO] Satu lagi laporan polis dakwa Anwar ligat fitnah Perikatan
December 7, 2022
[VIDEO] Laporan polis dakwa Anwar fitnah Perikatan dibiayai syarikat judi
December 7, 2022

Agenda Daily

Berita tepat dan menyeluruh.

Umum

Tentang kami

Hubungi kami

Penafian

Sosial media

Facebook

Twitter

Youtube

Instagram

TikTok