Dua menteri letak jawatan dibelasah warganet, dikecam pengkhianat

Warganet melepaskan geram terhadap dua menteri UMNO yang meletak jawatan baru-baru ini kerana terpengaruh dengan Presiden UMNO, Datuk Seri Ahmad Zahid Hamidi yang sedang mengheret parti tersebut untuk bekerjasama dengan Datuk Seri Anwar Ibrahim dan DAP.

Datuk Seri Shamsul Anuar Nasarah dan Datuk Seri Noraini Ahmad dikecam warganet yang menyifatkan kedua-dua mereka sebagai pengkhianat kepada parti dan lari daripada tanggungjawab mereka hanya semata-mata mahu memuaskan hati Presiden UMNO itu.

“Inilah contoh pengkhianat, ketika rakyat sedang berjuang dengan penyakit, dia lari utk kepentingan dirinya,” kata seorang pengguna Facebook, Azanan Ismail diruang komen berita peletakan jawatan Shamsul Anuar.

“Bekerja untuk parti, bukan untuk rakyat… Lepas ni desak Presiden UMNO supaya letak jawatan demi untuk nama baik parti dan masa depan parti,” kata Zahar Din kepada Shamsul Anuar.

“Ni DAP suka Melayu sama Melayu bergaduh, DAP dapat kuasa juga akhirnya,” kata Azwan Ain pula yang dipetik dalam ruang komen.

Shamsul Anuar menjadi menteri pertama meletak jawatan selepas keputusan Zahid dalam mesyuarat Majlis Tertinggi UMNO pada Selasa yang mengumumkan keputusan menarik sokongan terhadap kerajaan Perikatan Nasional (PN).

Untuk rekod, nama Shamsul Anuar antara yang disebut Zahid dalam klip audio tular bersama Anwar pada April lalu, keputusannya tersebut mengesahkan ketulenan pakatan sulit antara Presiden UMNO dan PKR tersebut.

Noraini menyusul beberapa hari kemudiaan mengumumkan peletakan jawatannya dan warganet turut membidas bekas Menteri Pengajian Tinggi tersebut yang sebelum ini mencetuskan kontroversi mengadakan program bersama pemimpin DAP di Bangi.

“Bagus lah letak jawatan demi Presiden UMNO yang banyak kes mahkamah,” kata Lissa Amy di ruang komen laporan berita peletakan jawatan Noraini.

“Elok laa tu… kurangkan beban kerajaan bayar gaji, kalau ado pun tak berfungsi… Baik bori kepada yang memerlukan pada musim-musim pandemik ini, lebih bermakno,” kata Edry Azman.

“Bagus sangat la tu… Nampak sangat pentingkan diri sendiri, kalau pentingkan rakyat mesti tak letak jawatan time kes Covid tengah mencanak naik ini,” kata Long Man.

Beratus-ratus komen pedas membanjiri ruang komen dalam platform Facebook yang mengkritik kedua-dua bekas menteri tersebut.

Majoritinya tidak berpuas hati kerana tindakan mereka berdua yang dianggap hanya mementingkan diri sendiri dan demi menyelamatkan Zahid yang sedang tersepit berdepan kes mahkamahnya.

Warganet juga menyifatkan langkah tersebut akan memastikan DAP kembali berkuasa dan akan mengangkat Anwar sebagai Perdana Menteri baharu, malah umum mengetahui pakatan sulit yang sedang dirancang Zahid demi cita-citanya untuk bersama Anwar.

BERITA BERKAIT
POPULAR