‘Dah makan ka bang? Dia jawab dah, cari kotak nak jual esok’

June 29, 2021 · Isu semasa

Kisah dua beranak yang sedang mencari kotak kertas untuk dijual keesokannya di Jitra, Kedah menyentuh perasaan seorang pengguna laman sosial untuk berkongsi kesedihan dan kepayahan hidup.

Usahawan Mohamad Firdaus Fazil baru-baru ini melalui Taman Suria di Jitra dan terserempak dengan dua beranak itu sedang menyelongkar tong sampah di Taman Suria, Jitra,

“Semalam lalu dekat tong sampah Taman Suria, Jitra Kedah Darul Aman. Ternampak abang dan anak dia tengah cari kotak untuk dijual. Aku duduk tepi tong sampah pun rasa kuat bau busuk tong sampah.

“Ni depa dok tepi cari kotak2 yang barangkali boleh jual. Saya berenti tanya, dah makan ka abg? Dia jawab dah makan, cari kotak nak jual esok.

“Saya tanya anak berapa orang, dia jawab lima. Saya hulurkan duit, dia jawab tak nak,” kongsinya dalam Facebook beliau.

Firdaus bagaimanapun terus mendesak supaya lelaki itu mengambil wang berkenaan untuk membeli makanan kepada keluarganya di rumah.

“Saya cakap, kalau abang tak nak, abang ambik duit ni untuk anak abang. Beli makan untuk malam ni dan seterusnya. Mungkin malam ni kedai dah tutup, beli esok barang keperluan apa tak cukup kat rumah.

“Anak dia ambik duit. Saya tengok wajah dia nampak bergenang air mata. Dia kata “moga Allah murahkan rezeki adik”. Saya tak mau ambik duit kalau tak keja, nanti orang mengata saya. Saya kata tak apa abang, ambik ja untuk anak abang.

“Jam 8 malam depa cari kotak lagi nak jual. Allah. Sebak rasanya. Masa ni jalan pun sunyi dah sebab orang tak keluar dah,” katanya.

Menurut Firdaus pertemuan itu menginsafkannya kerana dalam keadaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) sekarang ada yang kais pagi makan pagi kais petang makan petang.

“Mungkin depa berlapar tak makan lagi. Sapa tahu. Kita mungkin kenyang. Tapi PKP Kita kena ingat ada insan kais pagi makan pagi, kais petang makan petang. Memang ada yang susah dan gaji hari ja. Ya Allah, murahkan rezeki aku untuk bantu mereka yang susah,” kata Firdaus mengakhiri tulisannya.

Malaysia Memilih
Semak keputusan PRU15
Berita berkaitan
‘Janji suami benar-benar ‘pulang’, saya juga hilang 14 jiran kerana Covid’
June 14, 2021· Isu semasa
Popular
Lantikan Zahid sebagai TPM bukti kerajaan baharu bersih
December 2, 2022
Pelajar Kafa duduki ujian dalam banjir
December 2, 2022
Banjir kilat berulang di Baling, 50 rumah terjejas
December 2, 2022
Laporan Utusan juga sahkan Najib kini berada di hospital bukan penjara
December 1, 2022
Lagi Isu semasa terkini
Lantikan Zahid sebagai TPM bukti kerajaan baharu bersih
1 jam lalu · Isu semasa
Pelajar Kafa duduki ujian dalam banjir
3 jam lalu · Isu semasa
2,375 kes baharu, 11 kematian
9 jam lalu · Isu semasa
MetMalaysia keluar amaran hujan berterusan di Kelantan, Terengganu hingga Sabtu
17 jam lalu · Isu semasa
Banjir kilat berulang di Baling, 50 rumah terjejas
17 jam lalu · Isu semasa
Video / Foto
[VIDEO] Ucapan Khairil Nizam di ceramah PRK Tioman
16 jam lalu
[VIDEO] Ucapan Ustaz Kamal di ceramah PRK Tioman
17 jam lalu

Agenda Daily

Berita tepat dan menyeluruh.

Umum

Tentang kami

Hubungi kami

Penafian

Sosial media

Facebook

Twitter

Youtube

Instagram

TikTok